Möjligheten att få känna en kontakt med er som företag – oavsett er storlek – ökar chansen att era kunder känner en trygghet i dialogen med er.
Så frågan blir. Lägger ni energi och resurser på att lyfta upp dem i ert employer branding arbete?
Frågan är ju såklart också om du, ifall du är en egenföretagare som jag själv, lägger resurser på att visa upp dig själv? Den där stjärnan bakom allt slit och vart allt härligt kommer från helt enkelt. Jag kan själv känna att jag, yrket till trots, fått kämpa med att bli bekväm framför kameran och fått min personlighet få komma igenom.
Ett sätt att komma förbi det – det är ja lite självklart iju med att ni är här och kikar. Man anlitar en professionell fotograf, som inte bara kan det hela med ljus och allt det där. Utan anlitar en fotograf som det faktiskt känns tryggt med. Så ska vi ta en checklista? Yes! Några till bilder först.
CHECKLISTA FÖR ATT ANLITA EN FOTOGRAF TILL PERSONALPORTRÄTT
Bestäm vad ni vill förmedla med porträtten. Ska de synas internt eller externt?
Sök upp fotografer och kolla hur deras bildstil ser ut. Inte bara färgerna, utan om de bilder du ser inviger en känsla i dig.
Se över om det är bilder som ni vill kunna återskapa och bygga på, utifall er verksamhet ska utökas och fler bilder behövs
Är det viktigt vart bilderna tas? I studio? Hos er? Utomhus? Geografin helt enkelt. Många fotografer hjälper till här, men håll koll vart fotografen utgår från.
Boka!
Nu är min checklista skapat helt utifrån vad jag själv finner värdefullt såklart. Men också något jag varit lyhörd på utefter de olika kunder jag haft, de verksamheter jag samarbetat med i de olika yrken jag haft innan jag startade mitt bolag (har bland annat jobbat som rekryterare i flera år).
Detta är också något som jag och en professionell fotograf i sig hjälper er att komma fram till. Se över er grafiska profil, pratar om värdeorden hos er som verksamhet och hur ni vill nå ut till medarbetare såväl som till blivande kunder och medarbetare. Helt enkelt en stor hint till dig om hur jag vill jobba med mina kunder. Det ska kännas tryggt och det är NI som är i fokus. Att stå framför kameran ska inte vara jobbigt – men om du, ni, är som jag, så ser jag det som mitt största uppdrag att ni ska kunna slappna av och bara få vara just er själva.